zaterdag 4 december 2010

Supersoep

Al is er weinig kleur buiten, dit ziet er heerlijk kleurrijk uit en dan heb ik er nog niet eens soep van gemaakt. Vrolijk word ik er van en straks lekker warm!

Na een wandeling door sneeuw en wind, niet al te koud, dus heb ik er zelfs van genoten, terwijl ik harder liep dan de stapvoets gaande auto’s en de stadsbussen die achter de sneeuwschuivers aanreden, al mijmerend over mijn puberzoon die na een zeer laat schoolfeest is blijven slapen bij vriend F. en nu waarschijnlijk door dezelfde sneeuw en wind naar huis aan het fietsen is, denk ik maar aan 1 ding: SOEP!

Deze soep is een variant op de mulligatawny van Karina van The Gluten-free Goddess; hij is super van smaak, zit bomvol met superlekkere en gezonde groentes en is rijk aan eiwitten door de superlekkere kikkererwten en je kunt er een supergrote pan vol van maken, zodat je er zeker 10 man van kan mee laten eten, of lekker invriezen in porties zodat je op ieder moment voor jezelf een supergezonde glutenvrije maaltijd kunt maken. Super toch!

En zoals bij elk recept dat ik maak kun je altijd variëren, als je iets niet in huis hebt, laat het weg of probeer het te vervangen. Zo heb ik pompoen gebruikt in plaats van zoete aardappel, omdat ik nog een halve pompoen had liggen. Laat je niet afschrikken door de lange lijst met ingrediënten!

Supersoep (vega-mulligatawny)

5 el olijfolie
1 stukje gember van 2 cm, geschild en fijngesneden
1 ui, fijngehakt
2 tenen knoflook, fijngehakt
2 tl kerriepoeder
½ -1 tl cayennepeper
1 tl geelwortel of kurkuma
275 g winterpeen, in blokjes
330 g pompoen, geschild en in blokjes
225 g bloemkoolroosjes, grofgehakt
250 g groene kool, in fijne reepjes
1 Granny Smith, in blokjes
1 goudrenet, in blokjes
2 l groentebouillon
1 pot kikkererwten, uitgelekt
1 blik (425g) kokosmelk
1 lime, sap
1 el rijststroop
peper en zout, naar smaak
1 bosje koriander, fijngehakt als garnering

Je hebt een grote soeppan nodig van zeker 5 liter.

Verwarm de olijfolie en fruit hierin zachtjes de ui, knoflook en de gember met de kerrie, cayenne en kurkuma een minuut of 5.

Voeg dan de groente en de appels toe en smoor deze een minuut of 8 mee, roer af en toe.

Dan is het tijd voor de kikkererwten en de bouillon. Breng het geheel aan de kook en laat een minuut of 20-30 zachtjes koken tot alle groenten gaar zijn.

Voeg dan de kokosmelk en het sap van de lime toe, de soep mag nu niet meer koken.
Proef goed en voeg naar smaak rijststroop en wat peper en zout toe.

Je kunt de soep zo serveren, maar je kunt hem ook pureren met de staafmixer of stampen met een stamper zodat je wat meer bite overhoudt. Mag je helemaal zelf beslissen!!

Schep de soep in een mooie kom en garneer met koriander.

Ik wens iedereen een fijn weekend toe en als je het viert een heel gezellige pakjesavond.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...