dinsdag 21 december 2010

glutenvrije bagels (GF-DF)
















Het is even wat werk, maarre.. het resultaat is geweldig.
Ik was even een paar weken superblij, nog steeds wel, met de glutenvrije bagel van Bagels& Beans. Ik heb ze gekocht en meegenomen en in mijn eigen diepvries gedaan. Heerlijk, maar.
Ze kosten 1 euro 75 per stuk, toch wel een beetje absurd, vind ik.

En wat is er nog lekkerder als je thuis bent, het sneeuwt en je hebt zin in een bagel?
Juist, een zelfgebakken bagel.

Aan de slag dan maar.

Je hebt wel aardig wat ingrediënten nodig, maar laat je daardoor niet weerhouden!

Bagels
(8 stuks)

80 g kikkererwtenmeel
50 g boekweitmeel
50 g tapiocameel
30 g maïzena
70 g aardappelmeel
100 g bruine rijstmeel
1 tl zout
2 tl gebroken lijnzaad
1 el xanthangom
9 g gedroogde gist
2 el honing
2 el zonnebloemolie
1 tl ciderazijn
310 ml warm water
1 ei
1 tl suiker

Bekleed een bakplaat met bakpapier en bestrooi deze met maïsmeel. Zet apart.
Bestrooi een groot bord met flink wat rijstmeel en zet apart.

Doe dan de meelsoorten in een kom en meng deze samen met het zout, de gist, het lijnzaad en de xanthangom. Maak een kuiltje in het midden.

In een andere kom meng je honing, olie, azijn met het warme water en giet deze vervolgens in het midden van het meelmengsel. Voeg het ei toe en roer alles krachtig door elkaar met een pollepel. Ik heb er uiteindelijk nog 2 el kikkererwtenmeel bij gedaan, want het was te plakkerig.


Je krijgt een dik beslag dat nog enigszins plakkerig is, geeft niets.

Schep steeds een flinke eetlepel uit de kom op het bord met rijstmeel en vorm een platte bal die overal bedekt is met meel. Maak er dan met je wijsvinger een gat in en vorm de bagel.
Leg de bagel op de bakplaat met maïsmeel.
Ga zo door tot je alle 8 bagels gemaakt hebt, of meer als je ze kleiner wilt.
Vet huishoudfolie in en pak de bakplaat met de bagels goed in.
Laat ze minimaal 30 minuten rijzen op een warme plek.


Verwarm dan de oven voor op 200˚ C.
En zet een pan met water op met 1 tl suiker (zorgt voor een glanzend laagje als ze gebakken zijn! Hoeft dus niet).
Als het water kookt, kook je de bagels per 2 of meer, afhankelijk van de grootte van je pan, 30 seconden, keert ze en nogmaals 30 seconden. Haal de bagels uit de pan met een schuimspaan, laat ze even uitlekken op een taartrooster, leg ze vervolgens terug op de bakplaat, waarvan je het overtollige maïsmeel hebt afgeschud.
Nu, ze kleven en beetje, kun je de bagels ook besprenkelen met sesam- of andere zaadjes.

Bak ze ongeveer 20 minuten in het midden van de hete oven. Afhankelijk van je oven een paar minuutjes meer of minder. Hou ze goed in de gaten tegen het einde van de baktijd. Ze moeten goudbruin zijn en de onderkant stevig.

En dan?
Oh, ik kan niet wachten; ik heb nog kruidenkaas van het feest en zalm heb ik ook altijd in de diepvries. Dus, op deze doorsnee doordeweekse dag eet ik mijn allereerste zelfgebakken bagel met gerookte zalm en kruidenkaas, wat een luxe!!

1 opmerking:

boeddhamum zei

Thank you, Sophie!
you definitely have to try them and when you do, let me know what you think about them!

Thanks for adding my blog:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...