woensdag 17 augustus 2016

bramen compote


Een simpel receptje, waar je eerst voor naar buiten moet: bramen plukken!
Ik geniet er altijd volop van als er bramen te plukken zijn: de kunst is een plek te vinden waar geen auto's rijden, dus kom je op verlaten stukken in de stad of aan de rafelranden van de stad. Daar hou ik wel van. Meestal zie ik ook geen andere mensen. Vreemd maar ook gelukkig dat niet iedereen weet wat de natuur te bieden heeft.
Al etend en proevend pluk ik dan een bak vol en thuis gekomen maak ik dan deze compote. Door de toevoeging van vanille krijgen de bramen een nog intensere smaak.

Nodig:
 500 g bramen
3-4 el rietsuiker
1/2 vanillestokje

Was de bramen in een vergiet, doe ze in een ruime pan  met de rietsuiker. Schraap het vanillestokje uit en doe de zaadjes én het opengesneden stokje bij de bramen en breng aan de kook.
Laat een minuut of 5 zachtjes pruttelen en laat dan afkoelen. Bewaar in een glazen pot in de koelkast.
Heerlijk in de yoghurt of met havermout of maak zelf eens vanille custard.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...