maandag 17 mei 2010

reiscookies

Ik ben de laatste tijd veel onderweg en afgelopen Hemelvaart zelfs 4 dagen. Morgen ga ik weer 2 dagen naar Antwerpen.
Dan wordt weer duidelijk dat coeliakie een aandoening is om rekening mee te houden. In een dorp als Haamstede is geen glutenvrij broodje, cracker of koekje te koop, je neemt dus van alles mee en bent met 3 niet-coeliaken toch steeds aan het oppassen dat je geen gluten binnen krijgt. Best vermoeiend.
Wat dan weer wel leuk is, is de pannenkoekenmolen, waar we uiteindelijk niet aan toegekomen zijn, maar waar je een glutenvrije pannenkoek kunt eten van rijst- en boekweitmeel zonder van tevoren te bestellen! De eigenaar wilt hem zelfs in een aparte pan bakken, dat vraagt eigenlijk niemand, zei hij?!
En bij de pizzeria in de hoofdstraat hebben ze heerlijk ijs met een glutenvrij hoorntje!!
Voor onderweg bak ik vandaag koekjes, energiekoekjes, niet te zoet, maar boordevol fruit, pitten en teffmeel. Dan kun je nog eens een blokje om, want dat doe ik graag in een stad als Antwerpen.  ’s Avonds ga ik eten bij Eugène aan de Leopold de Waelstraat, een heerlijk gluten- en lactosevrij restaurant, waar je in een stijlvolle, eenvoudige inrichting zorgeloos en vooral erg lekker kunt eten.
Ik heb deze koekjes uit het boek Vechten met gerechten tegen glutengevoeligheid en coeliakie, van Titi Koolsbergen en Janeke Vreugdenhil.
Ik zal binnenkort wat gerechten hieruit gaan koken om te zien of het wat is.

Reiscookies (16 stuks)

1 zakje rooibosthee of 1dl overgebleven rooibosthee
3 el rozijnen of krenten
150g bruine teffmeel
1 snuf zout
1 ½ tl wijnsteenbakpoeder
3 el boekweitvlokken
1 el kokos
1 el sesamzaad
4 el honing
½ tl kaneel
60g koude roomboter
kokos en sesamzaad om de koekjes doorheen te rollen

Week de krenten en/of rozijnen in de thee.
Doe alle ingrediënten tot en met de kaneel in een kom en meng goed.
Voeg de boter toe en snijd met 2 messen tot kleine stukjes.
Voeg dan de krenten en/of rozijnen toe en wat van het weekvocht.
Kneed met koele hand snel tot een soepel deeg. Giet evt. nog wat thee toe als het te droog blijft.
Laat het deeg 1 uur in de koelkast rusten. Rol daarna het deeg tot een lange worst met behulp van huishoudfolie, bestrooi het folie met sesamzaad en rol de deegworst door de zaadjes.
Laat nog een half uur rusten.
Verwarm de oven voor op 200˚C.
Snijd na een half uur de worst tot plakjes van 1- 1 ½ cm, verspreid deze over een met bakpapier beklede bakplaat en bak de koekjes in ongeveer 15 minuten gaar.
Laat ze afkoelen op een rooster.

1 opmerking:

Mirna Photography zei

Ik blijf nog even verder lezen hoor op jouw blog! Als we een dagje naar Zeeland gaan dan neem ik ook een hele pick-nick mee en dan gaan we inderdaad naar de pannekoekenmolen in Haamstede en bestel ik een boekweitpannekoek die ze speciaal met rijstmelk maken! Inderdaad, ik heb daar ook nog niet gevraagd om in een apparte pan te bakken. Je hebt er wel die daar heel gevoelig aan zijn, ik lijk daar niet echt last van te hebben. Eugène is vlak bij mij en daar kan je inderdaad heerlijk eten, spijtig dat het er nu niet meer is; de bakkerij draaide beter dan het restaurant, dus nu enkel nog bestellen via de bakkerij. Ik heb er trouwens net een stukje over geschreven op mijn blog!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...