zondag 26 september 2010

powerreep of powerbal

Het wordt snel kouder, dan heb ik ook meer energie nodig.
Ik koop wel eens glutenvrije mueslirepen, handig voor onderweg, maar vaak erg zoet, want volgestopt met suiker, honing, glucose-fructosestroop en dergelijke.
In India heb je sweetshops, daar maken ze de lekkerste zoete snacks, vaak met noten, fruit, melk, ghee: barfi, laddo, kulfi, kheer en nog veel meer exotische namen. Alles is superzoet.
Suiker werkt voor mij wel als een energiebron, maar een die heel snel zijn top bereikt en me daarna uitgeput achterlaat; dus ben ik voorzichtig met suiker.
Ik ben nu aan het experimenteren met fruit- en notenrepen. Deze, enigzins kleverige repen zijn lekker knapperig, bevatten geen suiker en zuivel en natuurlijk zijn ze glutenvrij!


powerreep (8 stuks of 24 balletjes)

27g amandelen, heel
27g ricecrispies (eko-bulk, zonder toevoegingen)
27g zonnepitten
85g amandelpasta
60g agavesiroop
60g rozijnen

Rooster de hele amandelen in een koekenpan met een dikke bodem een paar minuten.
Voeg dan de ricecripies toe en warm deze heel zachtjes mee. Ze worden toch altijd een beetje zacht en ik wil knapperige, brosse ricecrispies hebben.
Proef er af en toe eentje, dan weet je het.

Haal de pan van het vuur en de amandelen eruit.
Snijd deze in de lengte in mooie schilfers, hoeft niet zo dun.

Meng dan in een kom de amandelpasta met de agavesiroop goed door elkaar.
Voeg de rozijnen, zonnepitten, amandelschilfers en tot slot de ricecrispies toe en roer alles goed door elkaar.

Stort het mengsel in een vierkante kom die je bekleed met bakpapier met wat olie hebt ingevet, druk goed aan en dek af met huishoudfolie. Zet een paar uur in de koelkast.
Daarna kun je ze in stukken snijden met een scherp mes. Ze blijven ietsje kleverig!

Wat ook kan is van het mengsel balletjes vormen en die inde koelkast laten opstijven, evt. in een mooi papieren vormpje.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...