dinsdag 26 oktober 2010

knolselderij-preisoep

Ik kijk tegenwoordig om 17.50 even naar Dagelijkse Kost op Een, een mini-kookprogramma van Jeroen Meus, waarin hij laat zien dat dagelijkse kost simpel, lekker en toch zo verfijnd kan zijn als je zelf wilt. Koken zonder poespas, maar met goede ingrediënten, daar hou ik van. Pas geleden vertelde Jeroen over zijn jeugd, wat me erg aansprak en wat navolging verdient in menig huishouden, denk ik. Bij hem thuis kookte moeder iedere dag soep, het motto was: GEEN SNOEP, MAAR SOEP.

Misschien is dit een idee voor basisscholen of de naschoolse opvang.

Ik kook ook vaak soep, zeker 2-3 keer in de week, dus ja, ik eet ook bijna iedere dag soep. Het is een ideale manier voor kinderen om groente binnen te krijgen en de variatie is oneindig.
Vorig jaar werkte ik bij een geweldig architectenbureau en in de winter kookte ik iedere dag soep. Ik denk dat ik wel 50 verschillende soepjes heb gemaakt.
Ik mis het nu enorm en ik weet dat ook ik daar word gemist.

Daarom vandaag deze superlekkere, verwarmende, opwekkende en troostende knolselderijsoep.


knolselderij-preisoep (4 pers)

1 knolselderij, geschild, in plakken en dan in blokjes
1-2 flinke preistronken, in ringen
1 kruimige aardappel, geschild en in blokjes
2 el olijfolie
1 l groentebouillon
1 hand peterselie of koriander, fijngehakt
versgemalen peper
1 rode ui, in ringetjes
1 el olijfolie

Een knolselderij moet je goed schillen, wees niet te zuinig, maar schil dik zodat er geen bruine, harde stukken in blijven zitten. Probeer ook snel te werken, want anders worden de blokjes bruin.
Dus begin met de prei. Snijd en was de prei goed.
Verwarm de olie in een soeppan en fruit de prei zachtjes een minuut of 10.
Maak dan de knolselderij schoon: snijd in plakken van 0,5 tot 1 cm dik, die je vervolgens in repen en in blokjes snijd. Snijd de aardappel in dezelfde maat blokjes.
Voeg de knolselderij- en aardappelblokjes toe aan de prei, fruit een paar minuutjes mee en voeg dan de groentebouillon toe. Breng aan de kook en laat, met een deksel erop, 30 minuten zachtjes koken, tot alle groenten zacht zijn.
Ondertussen fruit je de rode uiringen tot ze bruin en knapperig zijn, ze gaan zelfs een beetje karameliseren.
Pureer de soep met een staafmixer en roer de verse peterselie of koriander erdoor.
Serveer in een mooie kom en garneer met een eetlepel gefruite uiringen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Erg lekker en voedzaam wintersoepje! .. ook zonder de uienringen :)
(daar had ik even geen tijd meer voor ...)

Greetz!
Corina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...