maandag 5 oktober 2015

Pompoencurry met kikkererwten – pumpkin curry with chickpeas (GF-DF-SF-V)




Op het moment van schrijven staat er een grote pan pompoencurry te pruttelen op mijn fornuis. Het is pompoentijd!! 

Helaas is de zomer nu echt voorbij, maar het vooruitzicht van de nieuwe oogst appels en peren, verse walnoten, hazelnoten en al die heerlijke pompoenen, maakt een hoop goed.

Op mijn groentetuin heeft Johan de tuinman ongeveer 25 verschillende soorten gekweekt, waaronder Kumi Kumi, Jack-be-little, New England Pie, acorn squash, Plat Wit de Boer en de hoikkaido waar ik vandaag deze simpele pompoencurry van maak.


Het is een gemakkelijk recept omdat je de meeste ingrediënten wel in huis zult hebben, dat hoop ik althans! Je kunt natuurlijk zelf de kikkererwten weken en koken, zoals ik heb gedaan, maar voor het gemak gebruik je een blikje.

Ik ben van plan deze maand iedere week een pompoenrecept te plaatsen, zoals een heerlijke pompoentaart (ja Rien, nog even geduld!), pompoentruffels en waarschijnlijk mijn beroemde, gebaseerd op die van de vroegere Picanteria te Rotterdam waar ik nog als serveerster werkte, pompoensoep die al jaren op alle verjaardagen van mijn zoon wordt gemaakt en gewaardeerd.

Vandaag dus curry! Begin op tijd, zodat de smaken goed kunnen intrekken. De pan vol is wel voor 4-5 personen.

Nodig:
1 hoikkaido pompoen, 1kg, geschild en in blokjes
1 grote rode ui, gehakt
1 teen knoflook, fijngehakt en geplet
2 cm verse gemberwortel, fijngehakt en geplet
1 volle tl zwart mosterdzaad
1 el currypoeder
1 blikje gepelde tomaat, grof gehakt
1 blikje kokosmelk
1 blikje kikkererwten

Maak eerst alle groentes schoon en snijd alles en zet klaar.

In een zware braadpan verhit je wat kokosolie of andere neutrale olie en hierin strooi je de mosterdzaadjes. Zodra ze gaan spetteren en springen voeg je de ui toe en zet het vuur laag. Laat zachtjes een minuut of 5-6 fruiten tot ze doorzichtig zijn. Voeg dan knoflook, gember en curry poeder toe, roer goed en laat samen nog 3 minuten zachtjes fruiten.

Voeg gehakte tomaat en kokosmelk toe en breng op smaak met zout en peper. Breng aan de kook en voeg dan pompoenblokjes en kikkererwten toe. Roer door elkaar en als het wat droog is voeg dan wat water of groentebouillon toe. Zet een deksel op de pan en laat zachtjes gaar koken, afhankelijk van de grootte van de stukken pompoen, 20-30 minuten. Roer af en toe. En proef tussendoor!

Serveer met warme bruine basmatirijst en wat verse koriander (had ik helaas niet in huis vandaag) en misschien een knapperige papadam.


you’ll need for 4-5 pers:
1 hoikkaido squash, 1 kg, peeled and cubed
1 big red onion, chopped
1 or 2 big cloves of garlic, chopped and mashed
2 cm fresh gingerroot, chopped fine and mashed
1 heaped tsp black mustard seeds
1 tbsp curry powder
1 tin peeled tomatoes, chopped roughly
1 tin coconut milk
1 tin chickpeas

First clean all vegetables and set ready.

Heat some coconut oil, or neutral vegetable oil in a heavy casserole and add mustard seeds. When they start to splutter add onions and fry them on low heat till translucent. Add garlic, ginger and curry powder, give it a good stir and let it fry together for another 3 minutes.

Add tomatoes and coconut milk, season with salt and pepper. Bring to the boil, then add cubes of pumpkin and chickpeas and, when a little dry, add some vegetable stock or water. Taste again and adjust when necessary. Let it cook till the pumpkin is done with the lid on, about 20-30 minutes, depending on the cube sizes. Stir once and a while.


Serve on steaming hot brown basmati rice, sprinkled with fresh coriander (which I didn’t have today) and perhaps a crunchy papadum.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik he'd géén inspiratie voor vanavond voor het eten. Het wordt dit lekkkere recept!

Ik kan haast niet wachten! Yummmmm!

boeddhamum zei

ik hoop zó dat je het lekker vond!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...