donderdag 25 juni 2009

plat brood 1 (GF-SF)














Als je eens opstaat en geen brood hebt voor je ontbijt dan zijn deze platte, snelle broodjes ideaal. Je maakt ze in een kwartiertje en de eerste is dan nog warm als je hem eet.
Ik gebruik mijn favoriete meel van Werz, maar je kunt ieder glutenvrij meel of broodmix gebruiken. Probeer gewoon uit wat je lekker vind. Zelf doe ik er soms nog 2 eetlepels kokosmeel van Amanprana doorheen voor wat extra vezels en de smaak vind ik lekker!

voor 4 platte broodjes

200 g zelfrijzende glutenvrij meel of 200 g Werzmeel en 1 eetlepel wijnsteenbakpoeder
2 g zout
150 ml yoghurt
50 ml water

Doe het meel, de bakpoeder en het zout in een kom en meng alles dooreen. Voeg de yoghurt en het water toe en roer krachtig door elkaar. Kneed dan met koele hand het mengsel snel tot een soepel deeg. Plakt het nog, voeg dan wat meel toe.














Strooi wat meel op het werkblad, verdeel het deeg in 4 stukken en maak met de hand een bolletje die je vervolgens met de hand of deegroller tot een platte vorm uitrolt van ongeveer ½ cm dik.














Verhit een skillet (gietijzeren pan) of een crepepan op het vuur en bak de broodjes in 2-4 minuten gaar.















Draai ze halverwege om, je ziet bruine spikkels op het brood en ze worden vrij stug. Zet het vuur niet gloeiend heet, maar matig warm, blijf erbij, zodat je ziet wat er gebeurt.

Soms kneed ik door het deeg een theelepel komijnzaadjes!

3 opmerkingen:

Unknown zei

Net 2 broodjes gemaakt. Waren geslaagd en erg lekker.
Ik doe er voor de vezels en smaak wat lijnzaad en geroosterde sesampitjes door.

bianca zei

Gebruik je ook het broodmix van Werz om in de oven of broodbakmachine brood te bakken?
Ik zou graag hier een recept van willen hebben.
Kan jij mij hiermee helpen?

Groeten Bianca
dijkzeul@caiway.nl

boeddhamum zei

Hi Bianca, ik gebruik het 4korenmeel van Werz, maar ik denk dat je het broodmix ook kunt gebruiken. Laat dan wel het bakpoeder weg.
Gewoon brood bak ik zelden want erg lekker vind ik dat niet.Bij het pak 4korenmeel zitten recepten, die ik je door kan geven als je dat wilt. Laat maar horen.
groetjes, Linda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...