dinsdag 17 augustus 2010

gâteau au yaourt

Zin in zoet, dat heb ik af en toe.
En vandaag zeer ernstig.
Wat heb ik in huis, wat kan ik maken, iets wat mijn zoet verlangen tevreden kan stellen en mij niet het gevoel geeft van iets “glutenvrijs” te eten, waar ik mee bedoel, iets wat er lekker uit ziet, maar het toch niet is, omdat het herinneringen aan de pre-coeliakietijd oproept en de smaken en geuren die daarbij hoorden.

Iedereen met coeliakie heeft deze periodes, weer “gewoon” willen zijn, zonder problemen naar een tuinfeestje te kunnen gaan en nemen wat je wilt zonder rekening te houden of er net iemand met zijn broodje boven de caponata stond te kruimelen, zodat het nu voor mij oneetbaar is geworden. Of dat iemand vraagt/zegt dat je er nu toch wel aan gewend zal zijn. Nee, wil ik dan uitschreeuwen, HET WENT NOOIT!!!

En dat is ook zo, het went nooit. Het went in de zin van dat het niet anders is, dat het is zoals het is, dat glutenvrij brood altijd uit elkaar valt en soms naar stopverf smaakt en vol zit met allerlei toevoegingen om het nog enigszins eetbaar of voedzaam te maken. Het went dat mensen weinig begrip voor je hebben en er nauwelijks rekening mee houden dat je een chronische darmziekte hebt die een enorme impact heeft op mijn dagelijks leven, iedere dag weer.

Zo, dat moest er even uit, maar nu een heerlijk recept, zonder gluten, om jezelf en anderen te verwennen.
Ik heb een bewerking gemaakt van een cake die ieder Frans meisje vroeger op school leerde bakken; ik vond het in het erg leuke boekje Rue Tatin, van Susan Herrmann Loomis.
En ik weet zeker, deze blijft op mijn menu!

Gâteau au yaourt (6-8 stuks)

140g rijstmeel (ik gebruik volkorenrijstmeel)
½ tl wijnsteenbakpoeder (5g)
snufje fijn zeezout
2 grote eieren
100g rietsuiker
85 ml volle biologische yoghurt
1 tl vanillezaad
85 g boter, gesmolten en enigszins afgekoeld
60g pure chocolade, liefst bio en 70% cacao

Bekleed een springvorm van 20cm met bakpapier en vet deze in met wat boter.
Verwarm de oven voor op 190˚ C.

Zet een pan op het vuur met een laagje water, breng aan de kook en hang de au-bain-marie schaal (of een ander pannetje) er net boven en smelt daarin de chocola.
Smelt ook de boter en zet beiden even apart zodat ze kunnen afkoelen.

Meng de droge ingrediënten bloem, bakpoeder en zout.

Klop in een beslagkom de eieren met de suiker tot een zeer luchtig bleekgeel mengsel.
Strooi daarin de droge ingrediënten en spatel ze erdoor. Voeg dan de yoghurt en de vanillezaadjes toe en spatel deze erdoor en vervolgens de gesmolten boter.

Giet de helft van het beslag in de springvorm.
Spatel de gesmolten chocolade goed door de rest van het beslag en giet dit ook in de springvorm. Ga met de spatel een paar keer door het beslag, zodat een gemarmerd patroon ontstaat.

Zet de taart in het midden van de voorverwarmde oven en bak de taart ongeveer 35 minuten, tot hij iets gerezen is en er een heel licht indruk achterblijft als je met je vinger op de bovenkant drukt.

Haal de taart uit de oven, haal hem na 15 minuten uit de springvorm en laat nog even verder afkoelen op een taartrooster.


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...