donderdag 15 juli 2010

Teffbrood (GF-DF)
















Het is zover!
Ik schreef vorige week al dat ik aan het experimenteren ben met glutenvrij brood.

Ik heb een site gevonden waar lekker en gezond eten centraal staan, net als op mijn site, en daar vond ik een glutenvrij broodrecept die ik nu, enigszins aangepast op mijn blog zet.
Ik vind het erg lekker, het is stevig, enigszins klef, dat nog wel, maar de smaak is super.
Het oorspronkelijke recept gebruikt heel veel honing zodat je een zoete smaak overhoudt, dat vond ik niet zo lekker, dus laat ik dat er nu uit.

Maar het is fijn om weer eens een boterham te kunnen eten.
Zoals bij elk glutenvrij brood, is dit brood de dag dat je het gebakken hebt het beste. Ik vries de gesneden boterhammen in en haal per dag uit de vriezer wat ik nodig heb. Daarnaast besmeer ik de boterhammen nu eerst met kokosolie en bak ze in een kleine koekenpan. Mmm.
Lekker en nog erg gezond ook.

Het brood moet 1 uur rijzen, dus neem de tijd om dit brood te bakken. Verder is het heel gemakkelijk om te maken, want je hoeft niet te kneden.

Teffbrood

375 ml warm water (37-40˚)
1 zakje droge gist (Bioreal, 9 g)
1 tl rietsuiker
4 el extra virgin olijfolie of kokosolie
½ el honing
2 el gebroken lijnzaad
250 g bruin teffmeel
70 g glutenvrij maïsmeel
70 g tapiocameel
1 ½ tl xanthangom
1 ¼ tl zeezout
bakvorm 20 x 11 cm, bekleed met bakpapier


Begin met de gistoplossing.
Let erop dat de temperatuur van het water niet te laag is (dan werkt de gist niet) of te hoog (dat doodt de gistcellen). Gebruik een thermometer!

Giet het water in een ruime maatbeker en roer de rietsuiker erdoor tot deze is opgelost.
Strooi dan het zakje gist erin en roer even om. Laat het mengsel 5-10 minuten staan tot het gaat werken: het gaat borrelen.
Gebeurt dit niet dan is de temperatuur niet goed en moet je overnieuw beginnen.

Ondertussen doe je de meelsoorten samen met het xanthangom en het zeezout in een ruime kom en roert alles goed door elkaar.
Ik gebruik glutenvrij maïsmeel in plaats van arrowroot, wat in het oorspronkelijke recept wordt gebruikt. Het werkt beide als een soort bindmiddel.

Terug naar de gistoplossing:

Als het goed borrelt en er enigszins schuimig uitziet voeg je de honing, olijfolie en het lijnzaad toe. Dit roer je met een garde of een vork enkele minuten krachtig door elkaar tot het geleiachtig is en er uitziet als eiwit.

Dan giet je dit mengsel beetje bij beetje bij het meelmengsel terwijl je vanuit het midden roert (zoals bij pannenkoekenmix). Het wordt zwaar roeren dus gebruik een stevige pollepel.
Roer zo lang mogelijk door, dat is 1-2 minuten. Als alles goed gemengd is, doe je het deeg in de broodvorm en laat het, met een vochtig gemaakte theedoek erover, minimaal 1 uur rijzen op een warme plaats. Met het warme weer zet ik de vorm op een zonnig plekje op mijn balkon.

Verwarm de oven voor op 180˚C en bak het brood, als het goed gerezen is, 35 – 40 minuten.
Laat dan even rusten voor je het brood uit de vorm haalt en laat goed afkoelen voor je je eerste boterham snijdt en dan kun je genieten van een heerlijke, glutenvrije, gezonde en smaakvolle boterham.
Succes!
En laat me weten hoe je brood gelukt is en wat je ervan vindt.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...