maandag 30 november 2009

Focaccia alle olive e rosmarino - plat brood 4 (GF-DF-SF)


Af en toe wil ik ook een lekker stuk brood, voor bij de soep of gewoon, met een stuk kaas.
Ik heb zoveel recepten van focaccia en nog meer prachtige foto’s met daarop de meest goed gerezen luchtige platte broden. Daar heb ik dan zin in, precies zo’n brood en ik denk nog te weten hoe het smaakt. Herinneringen, niet altijd even betrouwbaar en ook niet handig als je een glutenvrije equivalent gaat bakken.
Deze ziet er niet zo bijzonder luchtig en bruin gebakken uit, wel rustiek en de smaak is goed. Je kunt hem in fijne repen snijden, dip- en doopklaar, zeg maar.
Neem er wel de tijd voor, want hoe langer het brood kan rijzen, hoe beter. Ik zet hem op de kachel met een vochtige doek erover en laat hem gewoon een paar uur staan. Dus wil je ’s avonds een lekker vers stuk brood, begin dan ’s morgens met het deeg, laat een paar uur rusten, rol de bal uit en leg hem kant en klaar op een bakplaat en laat een tweede keer rijzen, zolang als je wilt.
Of probeer deze, snellere versie!

Focaccia alle olive e rosmarino

300 g meel (Schär Brot mix)
1 zakje gist
250 ml lauw water
1 tl honing
1 tl zout
2 el olijfolie
2 takjes rozemarijn, fijngehakt
4-5 el gesneden olijven
1 el olijfolie

Doe het meel in een kom en voeg het zout toe.
Meng in een apart kommetje water,gist en honing, roer goed door elkaar en laat 10 minuten afgedekt staan tot het gist gaat werken.
Maak een kuiltje in het meel en voeg het gistmengsel toe. Voeg 2 el olijfolie toe en roer met schone vingers en kneed tot een soepel deeg. Laat onder een vochtige doek op een warme plaats rijzen (1-3 uur). Kneed nogmaals door en voeg ook de rozemarijn en de olijven toe. Rol het deeg uit tot een platte vorm van ongeveer 1 cm dik en laat nogmaals rijzen tot je het brood gaat bakken, minstens 1 uur.
Verwarm de oven voor op 200˚C.
Besprenkel de focaccia met olijfolie en evt. wat grof zeezout en steek nog wat rozemarijn her en der.
Bak de focaccia ongeveer 30 minuten.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

bedankt voor dit recept, ik wil dit binnenkort graag maken maar ik heb wel een vraag:hoeveel.olijfolie heb ik nodig? bij de ingredienten staat 1 eetlepel olijfolie en in het recept staat twee

boeddhamum zei

je gebruikt 2 eetlepels voor het deeg en op het laatst, voordat het brood de oven ingaat besprenkel je het met nog 1 eetlepel olijfolie; 3 in totaal dus. Succes!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...