donderdag 10 december 2009

pizza - plat brood 5(GF-DF-SF)


Ik ben bezig met het uitproberen van Provena glutenvrij havermeel. Haver is lekker van smaak en erg goed voor maag en darmen; het is een volwaardig produkt en rijk aan eiwitten en vitamine E. Het eten van haver zorgt voor een verlaging van het LDL-cholesterol. Vergeleken met andere glutenvrije melen is vooral de smaak erg goed.
Vandaag probeer ik een recept van hun site uit, met een kleine toevoeging: rijstmeel.

Voor 8 minipizza’s

3 dl havermeel
3 dl rijstmeel
1 tl zout
3 dl warm water
1 zakje droge gist
1 tl honing
2 el olijfolie

Los de gist op in het warme water met de honing en laat even staan tot de gist gaat werken.
Doe de melen en het zout in een grote kom, voeg het gistmengsel toe en kneed tot een soepel deeg. Laat even rusten. Rol uit tot een lange worst en snijd er 8 stukken van die je uitrolt tot kleine pizza’s. Beleg met wat tomatensaus en naar keuze mozzarella, basilicum, kappertjes, parmigiano, tonijn, stukjes tomaat, geroosterde aubergine, schijfjes rode ui, courgette etc.
Wat versgemalen peper erover en wat olijfolie en bak ze dan in een gloeiend hete oven ongeveer 10 minuten.

Ze zijn helemaal goedgekeurd door de proefpuber en erg lekker, ook de volgende dag nog!!

1 opmerking:

Saskia zei

Gisteren heb ik dit receptje eens uitgeprobeerd en het was lekker, maar de verhoudingen klopten niet helemaal bij mij... Ik wilde de helft van het recept maken en aangezien mijn maatbeker te groot is, kon ik het daarin niet goed afmeten. Blijkbaar kon ik mijn weegschaal ook in centiliter in plaats van gram zetten en dan heb ik het zo geprobeerd, maar ik had wat meer water nodig om er een soepel deeg van te maken. Bovendien wist ik niet goed wat ik met de olijfolie moest doen, mee onder het deeg of is dat voor achteraf erover te sprenkelen? Ik heb het uiteindelijk toch gewoon mee in het deeg gedaan. Ze moesten ook iets langer bakken bij mij, maar dat kan aan mijn oven liggen (ik heb alleen hete lucht en bakte ze op 225°). Maar bon, ze waren dus wel lekker, al is het natuurlijk niet te vergelijken met echte pizza...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...