vrijdag 8 januari 2010

kweeperen met mascarpone

Deze winter heb ik de kweepeer (her)ontdekt.
In Spanje had ik een oude kweepeer naast het huis staan, maar verder dan het genieten van de prachtige oudroze, fluwelen bloesems in het voorjaar en de diepgele oerperen met het zachte velletje in het najaar kwam ik niet.
Ondanks het zachte uiterlijk is de kwee een harde jongen. Ik heb me 2 keer gesneden met het schillen en ontklokhuizen, dus pas op!!
De smaak lijkt enigszins op dat van onze stoofpeer, maar is toch veel subtieler en de stukjes blijven stevig na de kook.


Kweeperen in siroop

500g kweepeer, 1 flinke
100g suiker
sap van ½ citroen
1 kaneelstokje
4 kruidnagels
water
evt. scheut witte wijn
mascarpone
pure chocolade

Was en schil de kweepeer en verwijder het klokhuis. Snijd de kweepeer in blokjes.
Doe de schillen en het klokhuis in de pan en de blokjes bovenop. De schillen en klokhuizen bevatten veel pectine waardoor je een mooie siroop kunt maken.
Vul met water tot alles net onder staat en voeg de suiker, citroensap en de kruiden toe. Breng aan de kook.
Laat de kweepeer 1 uur zachtjes koken in een afgesloten pan, tot ze mooi roze en zacht zijn. Schep de blokjes eruit en laat de schillen en het klokhuis zitten. Kook dit nog een half uurtje tot een dikke siroop, giet door een zeef op de kweepeerstukjes.
Laat afkoelen. Goed houdbaar in een afgesloten bakje in de koelkast.
Serveer met een flinke schep mascarpone en rasp wat pure chocolade erover.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...