woensdag 21 juli 2010

kropsla met tuinboontjes

Gewone kropsla. Het lijkt een nietszeggend ingrediënt, maar dat vind ik niet.

Het hangt er natuurlijk van af welke kropsla je gebruikt.
Ik bof, zoals al zo vaak gezegd, met de groenten van mijn boer en als je deze biologische kropsla eens hebt geproefd, koop je nooit meer sla in de supermarkt. Die is waterig, zonder smaak en slap. In tegenstelling tot die van de boer: stevig, smaakvol en met een bite.

Deze week ook tuinbonen in het pakket, die ik meteen heb geblancheerd en dubbelgedopt. Daarna eet ik ze gewoon zo uit de hand met wat zeezout of ik voeg een handje toe aan de sla of aan een fritatta.

Het volgende recept is gebaseerd op een recept uit het erg leuke boek Lekker Hollands, van Yolanda van der Jagt. Zij kookt heel puur en daarom voor een glutenvrij dieet zeer aantrekkelijk!

Kropsla met tuinboontjes (2 pers)

4 el gekookte en dubbelgedopte tuinbonen
½ krop biologische sla
6 takjes munt
½ tl zeezout
½ - 1 teentje knoflook, fijngehakt
½ dl olijfolie extra vierge
citroensap
versgemalen peper

Gebruik alleen de mooie lichte binnenste bladeren van de sla.
Was ze en scheur ze van de nerf in kleinere stukken, slinger ze droog in een theedoek.

Pluk de blaadjes van de munt en stamp ze met het zeezout en knoflook naar smaak( let op: rauwe knoflook is zeer pittig!) in een vijzel tot een mooie groene puree.
Schenk dan beetje bij beetje de olijfolie toe en naar smaak citroensap en peper. Proef!

Verdeel de sla over 2 kommen, schep 2 el tuinbonen bij iedere kom en druppel met een lepel de muntolie erover.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...