maandag 8 november 2010

ginger-lemontea

Het is ernstig; ik ben al een week verkouden.
Ik zal U de details besparen.
Naast het gebrek aan eetlust en het afwisselen van koude en warme momenten, heb ik een hoofd vol met watten, dat bij een willekeurige kleine inspanning uit elkaar lijkt te barsten. Ook mijn darmen zijn niet goed bestand tegen zo'n heftige verstoring, het leek erop dat ik gluten had gegeten. De coeliaken onder U zullen begrijpen wat ik bedoel.
Vandaar dat er weinig activiteit op het blog was; ik lag voornamelijk voor pampus op de bank.

Tussendoor maakte ik korte wandelingen in het park, want zonder beweging stagneert de hele boel. Dus niet te hard en niet teveel, maar met aandacht.
En ik kookte, enigzins ongeïnspireerd, voor zoon L., deed de afwas, las 2 boeken (heerlijk), deed lichte yoga-oefeningen, ben weer begonnen met meditatie. Geen slecht resultaat dus. Deze verkoudheid bracht mij, naast veel ongemak, ook opnieuw het inzicht dat als je met aandacht bezig bent, in plaats met zoveel mogelijk dingen tegelijk en/of dingen buiten jezelf, het leven zeer waardevol is. We of ik, ga vaak te hard en stap in reuzestappen overal overheen of doorheen, tegelijkertijd naarstig op zaak naar vervulling en rust.
Ik ben zo vaak bezig met wat ik mis of zou willen dat ik vergeet wat ik allemaal wel heb of kan.
Ik wil niemand een verkoudheid toewensen, maar wel af en toe een moment van bezinning: iedere dag!

En in geval van verkoudheid:
wil ik iedereen aanraden, naast beweging en rust en gezond eten, het drinken van gember-citroenthee.
Een beproefd ayurvedisch middel bij verkoudheid: de gember verwarmt, stimuleert de spijsvertering en verlicht constipatie en gasvorming, citroen of limoen zorgt voor vitamine C en de honing is prettig voor je keel en is ook verwarmend.

gember-citroenthee

kokend water
verse gemberwortel(ongeveer 1 eetlepel)
1/2 citroen of limoen
honing

Het is erg makkelijk te maken.
Wel heb je verse gemberwortel nodig.

Kook wat water en snijd ondertussen een plak gember van de gemberwortel af, schil deze en snijd hem vervolgens in reepjes. Doe de gember in een glas of mok, pers er een halve citroen of limoen boven uit en schenk het kokende water erop.
Voeg een honing naar smaak toe, roer goed en drink zo warm mogelijk op.
Zeker 3 maal daags!!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...