dinsdag 6 april 2010

sinaasappelcake


Ik had zo’n zin in cake dit weekend, maar nog steeds geen goed glutenvrij recept.
Na veel lezen en aantekeningen doorkijken van vorige probeersels en andere taarten kwam ik bij Elena’s pantry een recept tegen van sinaasappelcake, die zij weer had aangepast naar een recept van Claudia Roden. Nu ben ik er wel achter dat het bakken met amandelmeel meestal niet zorgt voor een luchtig geheel, dus besloot ik het recept weer aan te passen om te kijken of het een luchtig doch sappig geheel werd. En dat werd het en nog erg smakelijk ook.
Wat ook erg fijn is van het bakken met gemalen amandelen is dat de resultaten, in tegenstelling tot allerlei glutenvrije melen, niet droog wordt. De natuurlijke olie in de amandel zorgt daarvoor. Je hoeft dan ook geen extra vet toe te voegen aan dit recept. Oftewel: gezonde taart!!

Ik moet wel bekennen dat ik vanmorgen in de zon op een bankje in het centrum van Rotterdam een laatste stuk heb gegeten, die ik had doorgesneden en dik besmeerd met crème fraîche en lemoncurd!!! En dat met het lekkerste kopje koffie van Rotterdam én de liefste man van Rotterdam!!! Ik hou van de lente!

Sinaasappelcake

2 sinaasappels, biologisch en anders heel goed wassen!
4 eieren
¾ cup agavesiroop, 185 ml
2 cups amandelmeel, 225 g
snuf zeezout
1 flinke tl bakpoeder

Zoals je ziet heb ik nieuwe keukenmaatjes: cups, ideaal.


Springvorm Ø 24 cm, met bakpapier bekleed en ingevet
Oven voorverwarmen op 180 ˚ C
2 beslagkommen
mixer

Doe de sinaasappels in een passende pan, vul deze met water en breng aan de kook. Kook de sinaasappels ongeveer een uur totdat ze goed gaar zijn. Laat afkoelen en pureer ze in de keukenmachine. (ik kwam in de cake wat gebakken pitjes tegen, dus kijk of je ze er uit kan halen).
Splits de eieren en begin met het kloppen van de eidooiers met de agavesiroop. Klop een minuut of 10 zodat het een luchtig geheel wordt. Voeg het amandelmeel toe en het bakpoeder en meng deze er voorzichtig door op de laagste stand.
Was de deeghaken goed af en mix de eiwitten met een snuf zout tot ze stijf zijn of tot je de kom op zijn kop kunt houden.
Voeg nu eerst de sinaasappelpuree en daarna de eiwitten toe en schep alles met een spatel door elkaar. Giet het mengsel in de springvorm en bak de cake in 45-50 minuten goudbruin. Laat afkoelen en geniet!

1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...