vrijdag 8 oktober 2010

wortel-koriandersoep

“Wat wil je eten vanavond? Want ik heb even geen idee en inspiratie.”
Door de telefoon hoor ik meteen: “pannenkoeken!!”
Mmm, denk ik, heb ik daar zin in?
Alleen met een soepje erbij, want ik moet groente eten, anders word ik ongelukkig.
Ik heb wortels van de boer uit Strijen liggen en koriander van de Marokkaanse groenteboer.
Dat moet wel een goede combi worden. Wat kruiden erbij en yoghurt, ja, ik zie het al weer voor me. En dan maak ik meteen haverpannenkoeken met appel!!

Wortel-koriandersoep (4 pers)

500g wortels, schoon en in schijfjes gehakt
1 ui, fijngehakt
2 tenen knoflook, in schijfje
1 biologische sinaasappel, rasp en sap
10 – 20 takjes koriander, steeltjes fijngehakt, blaadjes apart
1 tl gemalen korianderzaad
½ tl komijnzaadjes
½ tl gemberpoeder
2 el olijfolie
500-600 ml groentebouillon
100 ml volle biologische yoghurt
2 tl honing
zwarte peper en zeezout, naar smaak

Verwarm de olie in een soeppan en fruit de ui en knoflook zachtjes 5 minuten, voeg dan de sinaasappelrasp en –sap toe, de koriandersteeltjes en de kruiden. Roer even door en voeg de bouillon toe. Laat een half uurtje zacht koken, proef en pureer de soep met een staafmixer of in de keukenmachine.
Voeg dan de yoghurt en de honing toe, breng op smaak met versgemalen peper en eventueel wat zeezout. Verwarm de soep nog even door en bestrooi voor het serveren met de gehakte korianderblaadjes.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...