woensdag 6 oktober 2010

appelmuffins

Herfst, herfst,
wat heb je te koop, honderduizend blaadjes op een hoop...
bakken (zakken) vol met wind, ja mijn kind...

Verder weet ik het niet meer; het was een populair liedje op de kleuterschool waar ik ooit stage liep.
Ik hou wel van de herfst en vooral van al die blaadjes, al dan niet op een hoop.
Afgelopen zondag wandelde ik met mijn ouders in de buurt van de Vlietlanden, het was dé gedroomde herfstdag: veel wind, veel lucht en vooral veel zon. Het was geweldig, we zagen bijna de hele tocht door 2 slechtvalken die aan het jagen waren boven de grienden en zich niets aantrokken van de mens.

Ik heb dat van mij ouders, struinen, vogels kijken, kletsen, daarna thee drinken met iets erbij, liefst zelfgebakken. Dat heb ik van mijn moeder; ik heb zolang ik weet meegekookt, meegekeken en meegebakken. Ze kan heerlijk koken, mijn moeder.

Ze hadden zakken vol met appels en peren bij zich; heerlijk, de tijd van goudrenetten is weer aangebroken. Dus meteen aan de slag:

Appelmuffins (6stuks)

70 g rijstmeel
20 g kokosmeel
30 g amandelmeel
30 g tapiocameel
1 tl wijnsteenzuurbakpoeder
1 snuf zeezout
½ tl xanthangom
½ tl kaneel
½ tl gemberpoeder
¼ tl nootmuskaat

100 ml agavesiroop
40 ml olijfolie
1 ei

1 flinke goudrenet

Zo nodig: warm water of amandelmelk

1 muffinvorm en papieren cakevormpjes
Oven voorverwarmen op 180˚ C.


Meng eerst alle droge ingrediënten in een grote beslagkom goed door elkaar.

Klop in een andere kom de agavesiroop met de olijfolie en het ei met een garde stevig los.

Giet de natte bij de droge ingrediënten en rasp de goudrenet op een grove rasp erboven.

Meng dan met een pollepel alles snel en goed door elkaar, voeg zo nodig nog wat vocht toe. Het deeg is flink gevuld met appel en vrij stevig.

Verdeel het mengsel over de vormpjes, ze gaan niet hard rijzen dus doe ze flink vol en druk er voor ze de oven ingaan een halve pecannoot of walnoot in.

Zet ongeveer 25-30 minuten in het midden van de oven, totdat ze stevig aanvoelen. Laat ze afkoelen op een taartrek en zet er een lekker kopje thee bij!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...