dinsdag 11 mei 2010

tonijngehaktballen in tomatensaus

Soms heb ik dat, niet vaak, maar vandaag dus wel: een enorme behoefte aan eiwitten, aan vis.
Pas geleden heb ik een recept gemaakt van Jamie Oliver, dat was een succes, erg lekker.
Vandaag pas ik het recept enigszins aan, want ik heb geen pijnboompitten in huis, bijna geen citroensap, want de puber vindt dat niet lekker, ik maak van glutenvrije creamcrackers kruimels, want oud brood heb ik niet. Oh ja en ik heb ook al geen parmezaan in huis, ik gebruik een mengsel van belegen geitenkaas en pecorino.
Zo zie je hoe gemakkelijk het is om een recept om te bouwen naar je eigen smaak of gewoon heel pragmatisch, naar eigen voorraadkast!

tonijngehaktballen in tomatensaus (4 pers)

voor de tomatensaus:
1 ui, fijngehakt
2-4 knoflooktenen, in dunnen plakjes gesneden
2 el olijfolie
1 tl oregano
2 blikken gepelde tomaten van 400g
zout en gemalen zwarte peper

voor de gehaktballen:
400 g tonijnsteak
olijfolie
55 g pijnboompitten of pistachenoten
1 afgestreken tl kaneel
peper en zout
1 tl oregano
1 handvol verse peterselie, fijngehakt
100g kruim van crackers of oud brood
55 g geraspte parmezaan
2 eieren
1 citroen, rasp de schil en voeg citroensap naar smaak toe

Je maakt eerst de saus.
Bak de ui en de knoflook zachtjes ongeveer 10 minuten in de olijfolie tot ze zacht zijn en voeg dan de tomaten uit blik, de oregano en zout en peper toe. Breng het aan de kook en laat dan ongeveer 15 minuten pruttelen op een zacht pitje. Proef en voeg peper en zout toe als dit nodig is. Pureer met een staafmixer.

Terwijl de saus staat te pruttelen snijd je de tonijn in stukjes van 2,5 cm. Giet 2 el olijfolie in een koekenpan en verhit deze. Voeg de tonijn toe met het kaneel en de pijnboompitten (ik gebruikte vandaag pistachenoten, die ik niet heb meegebakken, maar fijngehakt en later heb toegevoegd). Bestrooi met wat peper en zout en bak een paar minuten tot ze rondom bruin zijn. Niet te lang, de tonijn moet niet te droog worden! Zet het vuur af en laat 5 minuten afkoelen. Ondertussen meng je in een grote kom de rest van de ingrediënten. Doe de stukken tonijn erbij en knijp en wrijf met schone handen alles goed door elkaar en kneed tot een soort deeg. Maak daarna balletjes ter grootte van een golfbal. Maak af en toe je handen nat, dan worden ze mooi glad en rond.
Als het mengsel te droog is: voeg wat water toe.
Als het mengsel te nat is: voeg nog wat kruimels toe.

Laat de ballen op een met een beetje olie ingevet bord afgedekt in de koelkast minstens een half uur rusten.

Zet de saus op het vuur en laat zachtjes opwarmen.
Zet dan de koekenpan waarin je de tonijnstukken hebt gebakken nogmaals op het vuur met wat extra olijfolie en bak de ballen rondom bruin in een paar minuten.
Leg de ballen in de tomatensaus, bestrooi met wat peterselie en serveer met bijvoorbeeld tagliatelle of wat ik doe met gestoomde bloemkool. Simpel maar delicious.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...