vrijdag 28 mei 2010

simpel slaatje #3

Bibber, bibber, ik heb het zo koud!
Het is gewoon niet normaal meer, ik hunker naar de warmte van de lentezon, maar het waait en ik heb blauwe vingers van de kou. Dat komt gedeeltelijk omdat ik al te lang achter mijn laptop zit, maar ik ben daarnaast een enorme koukleum, altijd al geweest.
Dus die fijne simpele slaatjes zijn heerlijk voor een zonnige dag, als ik op mijn balkon kan eten, maar nu is de deur potdicht, ben ik toe aan warme chocolademelk en soep en vanavond zuurkoolstamppot.
Ik ben ook even afgestapt van mijn geweekte haverontbijt naar een warme quinoavariant die ik morgen zal plaatsen, want dat is waar mijn lichaam om schreeuwt: hou me warm!!
Brandstof dus.
Vandaag plaats ik daarom een wat voedzamer slaatje, erg lekker en ook weer erg simpel.

Kikkererwtensalade

250 gram gekookte kikkererwten
handje rucola, grofgehakt
handje peterselie en koriander, grofgehakt
2 lenteuitjes, fijngehakt
1 el sesamzaad, even geroosterd in een droge koekenpan
1 el komijnzaad, ook geroosterd

citroendressing

2 el olijfolie
1-2 el citroensap
peper en zout

Als ik eraan denk zet ik de avond van tevoren kikkererwten in de week in ruim water. De volgende ochtend zet ik ze op in schoon water en kook ze samen met een stukje kombu (in de winter) of nu met een takje vers bonenkruid. Na 1 – 1 ½ uur zijn ze gaar en kun je ze gebruiken.
Tip: Gebruik nooit zout tijdens het koken, want dan worden de kikkererwten niet gaar!!

Maar soms heb je ineens zin in kikkererwten en daarvoor heb ik altijd een paar potten in de voorraadkast, van de Marokkaanse of Turkse winkel, die zijn het lekkerst.
Spoel deze eerst goed af voor gebruik, er zit altijd een soort geleilaagje omheen, van het kookvocht, niet ernstig maar zonder is lekkerder en mooier in het gebruik voor een salade.

Doe de kikkererwten met de groene kruiden en de lenteui in een mooie kom en meng goed door elkaar.
Rooster de kruiden en gooi ze over de salade.

De dressing hoef je niet van te voren te mengen.
Giet gewoon over de salade, proef hoeveel citroensap je lekker vindt, bestrooi met zeezout en maal verse peper erover. Meng nogmaals en tast toe!
Lekker met een boekweitcracker (of 2).

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...